Skip to main content

ΟΔΙΚΗ ΕΚΔΡΟΜΗ στη ΜΙΚΡΑ ΑΣΙΑ απο Θεσσαλονικη - 30 Μαρτιου 2024 απο 680

ΚΑΠΠΑΔΟΚΙΑ & Ελληνισμός 

ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ – ΤΣΑΝΑΚΚΑΛΕ – ΕΣΚΙ ΣΕΧΙΡ – ΠΟΛΑΤΛΙ – ΑΓΚΥΡΑ – ΠΡΟΚΟΠΙ – ΚΟΡΑΜΑ – ΑΒΑΝΟΣ – ΚΑΙΣΑΡΕΙΑ – ΣΙΝΑΣΟΣ – ΜΑΛΑΚΟΠΗ – ΜΙΣΤΙ – ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑ ΦΑΡΑΣΩΝ (ΒΑΡΑΣΑ ΚΑΙ ΑΠΟΙΚΙΕΣ) – ΚΑΡΒΑΛΗ – ΚΟΙΛΑΔΑ ΠΕΡΙΣΤΡΕΜΑΤΟΣ – ΙΚΟΝΙΟ – ΚΙΟΥΤΑΧΕΙΑ – ΠΡΟΥΣΑ

 

1η Ημέρα: Σάββατο 30 Μαρτίου 2024

ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ – ΤΣΑΝΑΚΚΑΛΕ (490χλμ)

Αναχώρηση στις 06.00 από το κέντρο της Θεσσαλονίκης.  Με στάσεις καθ' οδόν, για να επιβιβαστούν εκδρομείς, άφιξη στα ελληνοτουρκικά σύνορα.  Στάση στο Τελωνείο Κήπων Έβρου για τις απαραίτητες διαδικασίες και αγορές στα Duty Free. 

Εισερχόμαστε στην Ανατολική Θράκη και περνάμε περιφερειακά από την Κεσσάνη και την Καλλίπολη.  Φτάνουμε στα Δαρδανέλια και περνώντας από την νεόκτιστη γέφυρα που συνδέει την Θράκη με την Μικρά Ασία φτάνουμε στο Τσανάκκαλε στην ακτή του Ελλησπόντου. 

Τακτοποίηση στο ξενοδοχείο και χρόνος ελεύθερος στην πολύβουη προκυμαία.

Δείπνο και διανυκτέρευση στο Τσανάκκαλε.

 

2η Ημέρα: Κυριακή 31 Μαρτίου 2024

ΤΣΑΝΑΚΚΑΛΕ – ΕΣΚΙ ΣΕΧΙΡ – ΠΟΛΑΤΛΙ – ΑΓΚΥΡΑ (663χλμ)

Πρωινό πολύ νωρίς στο ξενοδοχείο και αναχωρούμε με τις αποσκευές.  Αναχωρούμε για το εσωτερικό της Μικρασιατικής χερσονήσου, κινούμενοι σταθερά προς ανατολάς. 

Ενδιάμεσες στάσεις καθ' οδόν στο Εσκί Σεχίρ και το Πολατλί (τοποθεσία πολύνεκρης μάχης κατά την Μικρασιατική Εκστρατεία) για ολιγόλεπτη ανάπαυση και φτάνουμε στην Άγκυρα, την πρωτεύουσα της σύγχρονης Τουρκίας. 

Ιδρύθηκε από τους Γαλάτες και το όνομα της σημαίνει άγκυρα πλοίου στα ελληνικά.  Σύμφωνα με αρχαίους συγγραφείς, οι Γαλάτες, οι ιδρυτές της πόλης, πολέμησαν στη Μαύρη Θάλασσα εναντίον των Πτολεμαίων, στο πλευρό του βασιλιά του Πόντου Μιθριδάτη (302-265 π.Χ.).  Ο Μιθριδάτης, που νίκησε τους Πτολεμαίους με τη βοήθεια των Γαλατών στρατιωτών, έδωσε στους Γαλάτες πολύτιμες εκτάσεις και μια άγκυρα πλοίου που αιχμαλωτίστηκε ως λάφυρα πολέμου.  Οι Γαλάτες εγκαταστάθηκαν στην Άγκυρα και τα γύρω εδάφη που τους δόθηκαν και δώρισαν την άγκυρα του πλοίου σε Ναό που ίδρυσαν. 

Σύμφωνα με έναν άλλο αρχαίο μύθο, η Άγκυρα ιδρύθηκε από τον μεγάλο βασιλιά της Φρυγίας, Μίδα.  Αν και η ακριβής ημερομηνία της πρώτης ίδρυσής της δεν είναι γνωστή, προϊστορικά ίχνη που βρέθηκαν σε έρευνες γύρω από την πόλη δείχνουν ότι η πόλη ιδρύθηκε κατά την περίοδό της πρώτης ανθρώπινης εγκατάστασης σε οργανωμένες πόλεις.  Αρχαιολογικά ευρήματα και μελέτες δείχνουν ότι στην Άγκυρα ζούσαν διαδοχικά Χετταίοι, Φρύγες, Λυδοί και Γαλάτες.  Αργότερα ο Πέρσης βασιλιάς Κύρος κατέλαβε την Άγκυρα μαζί με όλη την Ανατολία.  Δύο αιώνες αργότερα, ο Μέγας Αλέξανδρος έβαλε τέλος στην περσική κυριαρχία.  Αφού ο αυτοκράτορας Αύγουστος κατέλαβε οριστικά την Άγκυρα, αναπτύχθηκε ως επαρχία και χτίστηκαν ναοί, αγορές, δρόμοι και γέφυρες. 

Η Άγκυρα παρέμεινε υπό την κυριαρχία της Βυζαντινής Αυτοκρατορίας μεταξύ 334 και 1073. Την περίοδο αυτή έγινε σημαντικό κέντρο του χριστιανισμού.  Η μοίρα της Άγκυρας καθορίστηκε από τη μάχη του Μαντζικέρτ, η οποία είχε ως αποτέλεσμα την ήττα των Βυζαντινών από τον Σελτζούκο σουλτάνο Αλπασλάν το 1071.  Ως αποτέλεσμα αυτής της νίκης, η πόλη έπεσε στα χέρια των Τούρκων.  Την περίοδο αυτή η πόλη οχυρώθηκε στρατιωτικά και χτίστηκαν τζαμιά και μεντρεσέδες.  Η Άγκυρα πλέον παρέμεινε οθωμανική επαρχιακή πρωτεύουσα. 

Με την απώλεια πολλών δυτικών επαρχιών της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας, με το τέλος των Βαλκανικών Πολέμων, τα σύνορα στα δυτικά πλησίασαν πολύ την Κωνσταντινούπολη.  Η κατάληψη του Βοσπόρου έγινε επίσης πολύ πιο εύκολη.  Για το λόγο αυτό θεωρήθηκε επικίνδυνο και άβολο να παραμείνει το κρατικό κέντρο στην Κωνσταντινούπολη και αποφασίστηκε η μεταφορά της πρωτεύουσας σε άλλη πόλη της Μικράς Ασίας. 

Η Άγκυρα ανακηρύχθηκε ως έδρα της κυβέρνησης της Μεγάλης Τουρκικής Εθνοσυνέλευσης, η οποία ιδρύθηκε στις 23 Απριλίου 1920.   Με νόμο που ψηφίστηκε στις 13 Οκτωβρίου 1923, η Άγκυρα έγινε πρωτεύουσα της Δημοκρατίας της Τουρκίας.  Τα χρόνια που εξελέγη πρωτεύουσα ήταν μια μικρή, φτωχή και άσημη πόλη με πολύ λίγα κτίρια.  Από τότε σταδιακά μεγάλωσε και απέκτησε μια ολοκαίνουργια, μεγάλη και σύγχρονη εμφάνιση. 

Περιήγηση με το λεωφορείο στην σύγχρονη Άγκυρα και τακτοποίηση στο ξενοδοχείο.  Δείπνο και διανυκτέρευση.

 

3η Ημέρα: Δευτέρα 1 Απριλίου 2024

ΑΓΚΥΡΑ – ΠΡΟΚΟΠΙ (302χλμ)

Πρωινό στο ξενοδοχείο.  Αρχίζουμε την μέρα μας με επίσκεψη στο Μουσείο Μικρασιατικών Πολιτισμών.  Αποτελείται από δύο οθωμανικά κτίρια (το Μπεζεστένι Μαχμούτ Πασά και το Χάνι Κουρσουνλού), στη νοτιοανατολική πλευρά του εξωτερικού τείχους του Κάστρου της Άγκυρας.  Στο Μουσείο που συγκαταλέγεται στα κορυφαία μουσεία του κόσμου με τις μοναδικές συλλογές του, εκτίθενται αρχαιολογικά αντικείμενα με χρονολογική σειρά, ξεκινώντας από την Παλαιολιθική Εποχή μέχρι σήμερα. 

Από την παλαιολιθική περίοδο μπορείτε να δείτε πελεκημένα πέτρινα εργαλεία και πυρήνες από χαλαζία, πυριτόλιθο και ραδιολαρίτη.  Στο τμήμα Νεολιθικής Εποχής εκτίθενται ειδώλια ανθρώπων και ζώων, στολίδια οστέινα, εργαλεία από πυριτόλιθο και οψιδιανό καθώς αγγεία από τερακότα. 

Από την εποχή του Χαλκού, μπορείτε να δείτε τους Τάφους των Βασιλέων Alacahöyük και Horoztepe και θρησκευτικά τελετουργικά αντικείμενα από μέταλλα όπως μπρούτζο, χρυσό και ασήμι, κοσμήματα όπως περιδέραια, βραχιόλια, πόρπες για στεφάνες, καρφίτσες και μεταλλικά δοχεία. 

Στο τμήμα Ασσυριακών εκθεμάτων υπάρχουν πήλινα και λίθινα αγγεία, σφραγίδες και αποτυπώματα σφραγίδων, μολύβδινα ειδώλια και λίθινα καλούπια, κουτιά καλλυντικών, χρυσά είδη και κοσμήματα, χάλκινα εργαλεία και όπλα.  Αξίζει να δείτε τις πινακίδες Kültepe, που είναι τα παλαιότερα γραπτά έγγραφα της Ανατολίας, τα ζωόμορφα τελετουργικά αγγεία που ονομάζονται ρυτό, το σφηνοειδές χάλκινο στιλέτο του βασιλιά Kanish Anitta και το κουτί από ελεφαντόδοντο που βρέθηκε στο Acemhöyük. 

Στο τμήμα Χεττιτών το αγγείο İnandık, ένα από τα ωραιότερα δείγματα της παράδοσης των Χετταίων στα ανάγλυφα αγγεία, ειδώλια θεών από ελεφαντόδοντο, χρυσό και μπρούτζο, σε σχήμα ζώου μεγάλου μεγέθους τελετουργικά αγγεία, πήλινες πλάκες με σφηνοειδή επιγραφές, έντυπες σφραγίδες βασιλιάδων Χετταίων καθώς και χάλκινα αγγεία.  Η πλάκα και το γράμμα φιλίας που έγραψε η Αιγύπτια βασίλισσα Νάπτερα προς τη βασίλισσα των Χετταίων Puduhepa είναι τα έργα που πρέπει να δείτε σε αυτήν την ενότητα. 

Στο Φρυγικό χάλκινα καζάνια, φρυγικές περόνες, φιαλοειδή κύπελλα με ομφαλό και ζωόμορφα παιχνίδια μινιατούρες και ρυτόσχημα σε σχήμα τερακότας είναι τα αξιόλογα έργα του τμήματος. 

Στο τμήμα Πολιτισμού Ουραρτού, εκτίθενται ευρήματα της Ανατολικής Ανατολίας.  Θραύσματα επίπλων και στολίδια από μπρούτζο και ελεφαντόδοντο, χάλκινες ζώνες, αναθηματικές πλάκες, ασημένιες και χάλκινες βελόνες, περόνες, βραχιόλια, περιδέραια από διάφορες πέτρες, στολίδια, διάφορα δείγματα αγγείων, ιμάντες, πολεμικά εργαλεία και γεωργικά εργαλεία από σίδηρο.  Το ξαπλωμένο λιοντάρι, κατασκευασμένο από περισσότερες από εκατό πλάκες ελεφαντόδοντου, που βρέθηκε στις ανασκαφές του Altıntepe και εκτίθεται σε αυτό το τμήμα, είναι το μεγαλύτερο ειδώλιο λιονταριού κατασκευασμένο από ελεφαντόδοντο στη Μικρά Ασία. 

Συνεχίζουμε με επίσκεψη στο Μαυσωλείο του Ατατούρκ και στο Μουσείο Ανεξαρτησίας, στον λόφο Ανίτκαμπιρ που δεσπόζει στην πόλη.  Το κτιριακό σύνολο είναι επιβλητικό και θυμίζει τους προελληνικούς πολιτισμούς των Φρύγων και των Λυδών.  Την Μνημειώδη Πλατεία Τελετών (το προαύλιο) και τις ράμπες ανόδου διακοσμούν υπερμεγέθη αγάλματα, ανθρώπων και λεόντων, με αναφορές στην, απώτερη και σύγχρονη, τουρκική ιστορία.  Στην εντυπωσιακή κεντρική Αίθουσα Τιμών εκτίθεται η συμβολική σαρκοφάγος του Ατατούρκ.  Στο παρακείμενο Μουσείο Ανεξαρτησίας εκτίθενται διάφορα αντικείμενα από την ζώη του Ατατούρκ και την περίοδο από το 1919 μέχρι και τον θάνατό του.

Λίγος χρόνος στην αγορά της πόλης και αφήνουμε την Άγκυρα με κατεύθυνση την Καππαδοκία.

Η Καππαδοκία βρίσκεται στο κέντρο της Μικράς Ασίας και είναι ένα συμπαγές οροπέδιο 1200μ. πάνω από τη θάλασσα. Το ουσιώδες χαρακτηριστικό της είναι η ηφαιστειακή υφή του οροπεδίου, με απίστευτους γεωλογικούς σχηματισμούς.

Άφιξη στο Προκόπι, το οποίο ήταν μοναστικό κέντρο και έδρα επισκοπής κατά την βυζαντινή περίοδο, ενώ το όνομα του προέρχεται από μία πολύ παλιά εκκλησία του Αγίου Προκοπίου.  Κατά την οθωμανική περίοδο περιβόητοι ήταν οι «πετράδες» του χωριού.  Στις μέρες μας,σώζονται αρκετά από τα ελληνικά αρχοντικά σπίτια και αποτελεί το κατεξοχήν τουριστικό θέρετρο της Καππαδοκίας με πάμπολλα ξενοδοχεία. 

Τακτοποίηση στο ξενοδοχείο μας.  Δείπνο και διανυκτέρευση.

 

4η Ημέρα: Τρίτη 2 Απριλίου 2024

ΚΟΡΑΜΑ – ΑΒΑΝΟΣ – ΚΑΙΣΑΡΕΙΑ (232χλμ)

Πρωινό στο ξενοδοχείο.  Αρχίζουμε την περιήγηση μας στην ηφαιστειογενή αυτή περιοχή όπου εργάσθηκε η φύση αιώνες για να δημιουργήσει τους κώνους, τα φαράγγια και τις κοιλάδες που συνθέτουν το καταπληκτικό αυτό τοπίο. 

Πρώτος σταθμός το χωριό Uchisar, με το λαξευμένο κάστρο το οποίο δεσπόζει στην περιοχή και λειτούργησε ως φρούριο, μοναστήρι αλλά και οικισμός. Δίπλα βρίσκεται και η Κοιλάδα των Περιστεριών, με τους εκατοντάδες λαξευτούς περιστερώνες. 

Συνεχίζουμε για το μοναστικό σύμπλεγμα της Κοιλάδας του Κοράματος (Göreme) το οποίο σήμερα λειτουργεί ως υπαίθριο μουσείο και περιλαμβάνεται στα μνημεία της UNESCO.  Στην ηφαιστειογενή κοιλάδα, αρχικά οι Ρωμαίοι είχαν νεκροταφείο, ενώ αργότερα κατά τον 4ο π.Χ. αιώνα εμφανίστηκαν οι πρώτες κοινότητες αναχωρητών υπό την διδασκαλία του Μ. Βασιλείου. 

Αναπτύχθηκε μεγάλη μοναστική κοινότητα, αλλά και πολλοί απλοί άνθρωποι βρήκαν καταφύγιο, ιδιαίτερα κατά τις αραβικές επιδρομές.  Η ασύγκριτη ομορφιά των τοιχογραφιών στα ιερά το αναδεικνύουν σε ένα από τα κύρια και καλύτερα δείγματα βυζαντινής αγιογραφίας κατά την περίοδο μετά την Εικονομαχία.  Η πυκνότητα των υπόσκαφων δωματίων, εκκλησιών, τρωγλοδυτικών οικισμών το καθιστούν ένα από τα πιο εκπληκτικά και μεγαλύτερα υπόσκαφα οικιστικά συμπλέγματα του κόσμου.  Ξεχωρίζουν η Σκοτεινή Εκκλησία και η Εκκλησία των Κρίνων με εκπληκτικές αγιογραφίες, η Εκκλησία του Μήλου, το παρεκκλήσι της Αγίας Βαρβάρας, η Εκκλησία του Φιδιού, η εκκλησία των Σανδάλων και άλλες. 

Συνεχίζουμε, περνώντας μέσα από προς την περιοχή του Ζέλβε, η οποία ήταν μοναστικό αναχωρητικό κέντρο μεταξύ 9ου και 13ου αιώνα, αλλά και καταφύγιο των χριστιανών κατά τις περσικές, αραβικέςκαι τουρκικές εισβολές.  Μετά την απομάκρυνση τον τελευταίων κατοίκων (1952) αποτελεί επίσης ανοικτό μουσείο, όπου θα θαυμάσουμε τους εκπληκτικούς σχηματισμούς, οι οποίοι είναι πιο έντονοι και ιδιαίτεροι.  Στάση στο Pasabag όπου θα θαυμάσουμε κάποιες από τις πιο ιδιαίτερες και όμορφες νεραϊδοκαμινάδες της Καππαδοκίας, σε μορφή μανιταριού. 

Συνεχίζουμε προς την Άβανο, χτισμένη στις όχθες του ποταμού Άλυ (ο μεγαλύτερος της Μικράς Ασίας), η οποία από την αρχαιότητα ως σήμερα φημίζεται για την αγγειοπλαστική. 

Συνεχίζουμε για την Καισάρεια, χτισμένη στους πρόποδες του ηφαιστείου και ψηλότερου βουνού της Καππαδοκίας, Αργαίου, όπου σύμφωνα με τον εκκλησιαστικό μύθο ο Άγιος Γεώργιος σκότωσε τον δράκο. 

Πριν την επίσκεψη στην πόλη της Καισαρείας, θα επισκεφτούμε το χωριό Μουταλάσκη (Talas), το οποίο ήταν και πατρίδα του Αγίου Σάββα του Ηγιασμένου.  Υπήρξε θέρετρο των πλουσίων Ελλήνων κατοίκων της περιοχής και διατήρησε τον ελληνικό χαρακτήρα μέχρι το 1924.  Εδώ σώζεται και ο Ναός της Παναγίας, που μετετράπη σε τζαμί. 

Η πόλη της Καισαρείας, οποία αποτέλεσε θρησκευτικό κέντρο και ήταν η έδρα του «πρώτου τη τάξει μητροπολίτη» του Πατριαρχείου Κωνσταντινουπόλεως.  Πατρίδα του Μεγάλου Βασιλείου, ο οποίος πέρα από το θεολογικό έργο,είχε ιδρύσει στην περιοχή την «Βασιλειάδα», ένα πρότυπο κέντρο περίθαλψης και φροντίδας των ασθενέστερων κοινωνικά ανθρώπων.  Ο Ιουστινιανός αντιλαμβανόμενος τη στρατηγική θέση της Καισαρείας έχτισε ισχυρά τείχη τα οποία σώζονται ως σήμερα και θα τα δούμε.  Σώζονται επίσης υπολείμματα μνημείων από την βυζαντινή περίοδο αλλά και την οθωμανική, κάποια μάλιστα είναι του μεγάλου αρχιτέκτονα Μιμάρ Σινάν, ο οποίος κατάγεται από εδώ.  Πριν την ανταλλαγή των πληθυσμών του 1922, υπήρχαν πολλά ελληνικά σχολεία με πιο γνωστά την Κατά Καισάρειαν Ιερατικήν σχολή και το ελληνόφωνο Αμερικάνικο Κολέγιο, αλλά και σύλλογοι με ονόματα «Ελλάς» και «Αθηνά». 

Ελεύθερος χρόνος στην πλούσια και παραδοσιακή αγορά της Καισαρείας, όπου μπορείτε να βρείτε, το φημισμένο παραδοσιακό παστουρμά και το καραμανλίδικο σουτζούκι. 

Επιστροφή στο ξενοδοχείο μας.  Δείπνο και διανυκτέρευση.

 

5η Ημέρα: Τετάρτη 3 Απριλίου 2024

ΣΙΝΑΣΟΣ – ΜΑΛΑΚΟΠΗ – ΜΙΣΤΙ (146χλμ)

Σημείωση: Πολύ νωρίς το πρωί, προαιρετική πτήση με αερόστατο για να θαυμάσουμε την ανατολή του ηλίου και το εντυπωσιακό ηφαιστειογενές πεδίο με τους θεαματικούς βραχώδεις σχηματισμούς, το οροπέδιο και τις νεραϊδοκαμινάδες.

Επιστροφή στο ξενοδοχείο και πρωινό. 

Η μέρα ξεκινά με επίσκεψη στο σπίτι πού έζησε ο Άγιος Ιωάννης ο Ρώσος, στου οποίου το πρόσωπο έδειχναν μεγάλη ευλάβεια οι ορθόδοξοι κάτοικοι του Προκοπίου και έλαβαν ιδιαίτερη μέριμνα για την μεταφορά του λειψάνου του κατά τις ανταλλαγές των πληθυσμών. 

Επίσκεψη στην Σινασό, ένα από τα λίγα αμιγώς ελληνόφωνα χωριά της Καππαδοκίας.  Οι Σινασίτες είχαν έντονο τόσο το χριστιανικό ορθόδοξο συναίσθημα, όσο και το ελληνικό.  O μεγάλος Ελβετός ιστορικός Ανρύ Γκρεκουάρ χαρακτήρισε την Σινασό «Εστία ελληνικής Αναγέννησης» και ο Μητροπολίτης Καισαρείας Κλεόβουλος  “Όαση μέσα στην έρημο, αστέρι μέσα στο σκοτάδι, Αθήνα μέσα στην Μ. Ασία».  Θα δούμε τα παλιά αρχοντικά των Ελλήνων καθώς και τις εκκλησίες των Αγίων Κωνσταντίνου και Ελένης και την υπόσκαφη εκκλησία του Αγίου Βασιλείου.

Στάση για επίσκεψη στο Ναό των Εισοδίων της Θεοτόκου, στον διπλανό χωριό της Ενεγόπης, γνωστό και ως Ανακού ή Καϊμακλί. 

Συνεχίζουμε για το ελληνικό χωριό της Μαλακοπής. Θα επισκεφτούμε τον επιβλητικό Ναό των Αγίων Θεοδώρων και μία από τις πιο γνωστές και μεγάλες υπόγειες πολιτείες της Καππαδοκίας, τις οποίες χρησιμοποιούσαν οι Καππαδόκες για να προστατευτούν από τις επιδρομές.  Η ύπαρξή τους ήταν γνωστή από την κλασσική αρχαιότητα (Κύρου Ανάβασις Ξενοφώντα) και χρησιμοποιήθηκαν την βυζαντινή περίοδο κατά τις επιδρομές των Περσών, Αράβων και αργότερα των Τούρκων και εγκαταλείφθηκαν μετά τις ανταλλαγές των πληθυσμών. Η υπόγεια πόλη της Μαλακοπής έχει βάθος 80 μέτρα και μπορούσε να φιλοξενήσει μέχρι 20.000 κατοίκους, και έχει πιεστήριο σταφυλιών, ελαιοτριβείο, κελάρια, τραπεζαρίες και παρεκκλήσια. 

Ακολούθως επίσκεψη στο Μίστι (Konakli) αλλοτινό ελληνικό μεγαλοχώρι όπου σώζεται ο Ναός του Αγίου Βασιλείου. 

Σημείωση: Πριν επιστρέψουμε στο ξενοδοχείο, προαιρετικά μπορούμε να παρακολουθήσουμε μια παράσταση περιδινούμενων δερβίσηδων (€15 ανά άτομο).  Ο σουφισμός αποτελεί την μυστικιστική ερμηνεία του Ισλάμ, η οποία κατά πολλούς μελετητές επηρεάστηκε από τον νεοπλατωνισμό. 

Επιστροφή στο ξενοδοχείο μας.  Δείπνο και διανυκτέρευση.

 

6η Ημέρα: Πέμπτη 4 Απριλίου 2024

ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑ ΦΑΡΑΣΩΝ (ΒΑΡΑΣΑ ΚΑΙ ΑΠΟΙΚΙΕΣ) (320χλμ)

Πρωινό νωρίς στο ξενοδοχείο.  Σήμερα θα κατευθυνθούμε στην περιφέρεια των Φαράσων, το νοτιοανατολικό και πιο τραχύ κομμάτι της Καππαδοκίας, στις απότομες πλαγιές της οροσειράς του Ταύρου.  Η Βαρασός ή Φάρασα ήταν το κεφαλοχώρι και γύρω του εκτεινόταν πολλά χωριά αποικίες τα οποία χαρακτηρίζονται ως «Αποικίες Φαράσων».

Τα Φάρασα ήταν ελληνόφωνα και μιλούσαν το τυπικό καππαδοκικό ιδίωμα, ο ιστορικός του 19ου αιώνα Π. Καρολίδης αναφέρει: «Ο γνησιότερος τύπος της Καππαδοκικής γλώσσης», ενώ άλλα χωριά γύρω ήταν δίγλωσσα ή τουρκόφωνα.Το θρησκευτικό αίσθημα ήταν ιδιαίτερα έντονο σε όλη την περιοχή και Οι κάτοικοι των «αποικιών» πήγαιναν στο Βαρασό στις μεγάλες γιορτές και στα πανηγύρια.  Πατρίδα δύο σύγχρονων Αγίων, του Αγίου Αρσενίου του Καππαδόκη και του Αγίου Παϊσίου.

Στην πορεία θα κάνουμε τρεις σύντομες στάσεις σε κάποιες από τις «αποικίες των Φαράσων», όπως στον Άγιο Κωνσταντίνο/Έβερεκ (Develi), στη Ζίλα (Zile) με τον Ναό του Άγιου Βασιλείου και το Αγίασμα του Αγίου Γεωργίου και στο Καρατζάορεν (Karacaviran) με το Ναό των Αγίων Κοσμά & Δαμιανού.

Η επιλογή του χώρου που χτίστηκαν τα Φάρασα, έγινε λόγω του δυσπρόσιτου και φυσικού οχυρού του τόπου με τις ελάχιστες ελεγχόμενες διαβάσεις προς αυτόν.  Έτσι φτάνοντας στην κωμόπολη Γιαχίαλη (Yahyali) θα συνεχίζουμε με minibus.  Κινούμαστε στο στενό φαράγγι του ποταμού Ζάμαντι, διάσημου για τις διαδρομές rafting.  Σε υψόμετρο 900 μέτρων φτάνουμε στα Φάρασα (Camlica).  Η μικρή εκκλησία του χωριού σήμερα λειτουργεί ως τζαμί.  Χρόνος ελεύθερος στο μικρό αυτό χωριό και επιστροφή στο Προκόπι. 

Σημείωση: Για το βράδυ προτείνουμε προαιρετικά ένα πρόγραμμα παραδοσιακής μουσικής σε υπόσκαφο κέντρο βραδινής διασκέδασης (€30 ανά άτομο). 

Επιστροφή στο ξενοδοχείο μας.  Δείπνο και διανυκτέρευση.

 

7η Ημέρα: Παρασκευή 5 Απριλίου 2024

ΚΑΡΒΑΛΗ – ΚΟΙΛΑΔΑ ΠΕΡΙΣΤΡΕΜΑΤΟΣ – ΙΚΟΝΙΟ, 263χλμ

Πρωινό νωρίς και αναχωρούμε με τις αποσκευές από το ξενοδοχείο.

Άφιξη στην Καρβάλη (Guzelyurt), η οποία αποτελεί νεότερο ελληνικό οικισμό ο οποίος κτίστηκε δίπλα στην βυζαντινή πόλη Αριανζός, όπου γεννήθηκε ο Αγ. Γρηγόριος ο Θεολόγος, κοντά στην μεγαλύτερη πόλη της Ναζιανζού, μετά την παρακμή των δύο αυτών πόλεων.  Εδώ θα επισκεφθούμε το Ναό του Αγίου Γρηγορίου του Ναζιανζηνού που σήμερα λειτουργεί ως τζαμί.  Το καμπαναριό της Εκκλησίας το δώρισαν κάτοικοι της Οδησσού, και το ξυλόγλυπτο Τέμπλο το έκανε δώρο ο Τσάρος Νικόλαος Α΄.  Θα θαυμάσουμε επίσης τα ελληνικά γραφικά πέτρινα και λαξευτά σπίτια τα οποία έχουν διατηρηθεί από την εποχή της ανταλλαγής των πληθυσμών. 

Φτάνουμε στην κοιλάδα του Περιστρέμmατος (Belisarma) το οποίο διαπερνά ο Μελέντης ποταμός.  Το όνομα το οφείλει διότι το φαράγγι στην αρχή του κάνει μια μεγάλη στροφή και φαίνεται σαν να περιστρέφεται. 

Άφιξη στο χωριό Χλωρού (Ihlara) και κατάβαση για περιήγηση στην πανέμορφη κοιλάδα.  Η μοναστική παρουσία ξεκινάει από τον 7ο αιώνα και οι μοναχοί λάξευσαν την ηφαιστειακή τύρφη.  Θα δούμε εκκλησίες με τοιχογραφίες της περιόδου πριν την Εικονομαχία σε τοπικό καππαδοκικό ύφος, με επιρροές από την Περσία και την Συρία, αλλά και με μεταγενέστερο ύφος από την μακεδονική αναγεννησιακή τέχνη. 

Θα ξεκινήσουμε με επίσκεψη στην κατάφυτη κοιλάδα του Περιστρέμματος με τις λαξευτές εκκλησίες που είναι γεμάτες από αγιογραφίες.  Το Περίστρεμμα και η κοιλάδα του είναι ένα εξαιρετικό φυσικό αξιοθέατο, με απότομες πλαγιές και πλούσια βλάστηση. 

Θα περπατήσουμε κατά μήκος του ποταμού στα ειδικά διαμορφωμένα μονοπάτια για να επισκεφθούμε μερικούς μόνο ναούς, αφού ο αριθμός τους ανέρχεται σε δεκάδες. Οι ναοί έχουν αρκετές αρχαϊκές αγιογραφίες από τον 9ο και 10ο αιώνα, με σκηνές από την Παλαιά Διαθήκη, ή σκηνές από τη ζωή των αγίων, οι οποίες χαρακτηρίζονται για την αδρή τεχνοτροπία τους. 

Αφήνουμε την Καππαδοκία και με στάση στο Σουλτάνχανι, φθάνουμε στο Ικόνιο.

Το Ικόνιο υπήρξε σε όλη την ιστορία του μια από τις σημαντικότερες αρχαίες πόλεις στον κόσμο.  Η ζωή της πόλης ξεκίνησε ήδη από την Προϊστορική εποχή.  Κατά τις ανασκαφές που πραγματοποιήθηκαν στην περιοχή προέκυψαν ευρήματα από τους φρυγικούς, ελληνιστικούς, ρωμαϊκούς, βυζαντινούς τους σελτζουκικούς χρόνους. 

Έτσι, η πόλη έχει πολλά έργα τέχνης που έχουν δημιουργηθεί από διαφορετικές κοινωνίες με διαφορετικές τεχνικές παραγωγής όντας χτισμένη πάνω στο δρόμο του μεταξιού.  Είναι επίσης ένα μέρος όπου βρίσκονται εκατοντάδες έργα για τον Ισλαμικό Πολιτισμό και όπου μεγάλωσαν και εγκαταστάθηκαν πολλοί Ισλαμιστές λόγιοι και Σούφι.

Αν και το Ικόνιο υπήρξε σημαντικό κέντρο σε κάθε περίοδο της ιστορίας του, απέκτησε την πραγματική του ταυτότητα χάρη στους Σελτζούκους σουλτάνους.  Μεταξύ 1096 και 1277, όταν το Ικόνιο ήταν η πρωτεύουσα της Ανατολίας, συγκεντρώθηκαν εδώ διάσημοι λόγιοι, φιλόσοφοι, ποιητές, μύστες, χοτζάδες και πολλοί καλλιτέχνες.  Δύο πρόσωπα όμως έχουν ταυτιστεί απόλυτα με το Ικόνιο.  Ο Μεβλανά και ο Νασρεντίν Χότζας. 

Ο Μεβλάνα φώτισε την ανθρωπότητα με τις ιδέες και τη φιλοσοφία του αφήνοντας έργα όπως το Mesnevi (40.000 δίστιχα σε ηθικά και ασκητικά θέματα με μυστικισμό και αλληγορίες.) και το Dîvân-ı Kebîr (συλλογή λυρικών ποιημάτων).  Στο έργο του υπάρχουν πολλά νεοπλατωνικά και γνωστικά στοιχεία.  Αυτό οφείλεται –πέρα από τις ελληνικές επιδράσεις που υπήρχαν ήδη στην ισλαμική φιλοσοφία και θεολογία– στο ότι και ο ίδιος είχε επαφή με Έλληνες διανοούμενους της περιοχής, κυρίως κληρικούς.

Ο Νασρεντίν Χότζας ένας Σούφη (μυστικιστής), ανατολίτης φιλόσοφος, οπλισμένος με φιλοσοφική εγκαρτέρηση στις αντιξοότητες της ζωής, πάντοτε ετοιμόλογος με ελευθερία εκφράσεων (πολλές φορές και με αισχρολογίες) και με τα αστεία του, που κάνουν τους ανθρώπους να γελούν, αλλά και να σκέφτονται!

Κατά την τελευταία περίοδο της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας, άρχισε η φρενήρης ανάπτυξη της πόλης.  Σήμερα είναι ένα υπαίθριο μουσείο με κτίρια και αντικείμενα από την περίοδο των Σελτζούκων, των Καραμανιδών και της Οθωμανικής περιόδου.  Στην περιήγηση μας με το λεωφορείο θα δούμε αντιπροσωπευτικά δείγματα τους. 

Λίγος χρόνος στην κεντρική πλατεία του Ικονίου, όπου και ο τάφος του Μεβλανά.  

Λίγο έξω από το Ικόνιο θα επισκεφθούμε την Σύλλη.  Ένα χωριό που μέχρι το 1922 ομιλούνταν η γνησιότερη εκδοχή την Καππαδοκικής διαλέκτου της Νέας Ελληνικής. 

Το 327 μ.Χ., η Αγία Ελένη, η μητέρα του Βυζαντινού αυτοκράτορα Αγίου Κωνσταντίνου, σταμάτησε από το Ικόνιο καθ΄ οδόν προς το προσκύνημα της στην Ιερουσαλήμ.  Αποφάσισε να χτίσει έναν ναό και παρευρέθηκε προσωπικά στην τελετή θεμελίωσης.  Η εκκλησία αυτή συντηρήθηκε και σώζεται μέχρι τις μέρες μας.  Υπάρχουν επίσης τουρκο-ισλαμικά έργα, από την περίοδο των Σελτζούκων και της Οθωμανικής περιόδου, δύο λουτρά-χαμάμ, κρήνες και γέφυρες σε ένα ειδυλλιακό περιβάλλον.

Άφιξη στο ξενοδοχείο στο Ικόνιο και τακτοποίηση.  Δείπνο και διανυκτέρευση.

 

8η Ημέρα: Σάββατο 6 Απριλίου 2024

ΙΚΟΝΙΟ – ΚΙΟΥΤΑΧΕΙΑ – ΠΡΟΥΣΑ (507 χλμ)

Πρωινό πολύ νωρίς και αναχωρούμε με τις αποσκευές από το ξενοδοχείο. 

Συνεχίζουμε την διαδρομή μας στο οροπέδιο της κεντρικής Μικράς Ασίας περνώντας περιφερειακά από το Αφιόν Καράχισαρ. 

Στάση για ανάπαυση στην Κιουτάχεια με τα διάσημα κεραμικά κομψοτεχνήματά της. 

Άφιξη στην καταπράσινη Προύσα, στους πρόποδες του όρους Όλυμπος της Βιθυνίας (Uludag) και τακτοποίηση στο ξενοδοχείο.  Περιήγηση στην πόλη όπου θα δούμε το Μνημείο του Καραγκιόζη και το Ουλού Τζαμί, χτισμένο το 1399. 

Η Προύσα φημίζεται για τα χαμάμ της.  Μετά από μια κουραστική ημέρα, σίγουρα το μόνο που χρειάζεστε είναι η εμπειρία ενός παραδοσιακού τούρκικου χαμάμ!  Αφεθείτε στα χέρια έμπειρων και απολαύστε λούσιμο με αφρό και πλύσιμο με γάντι κετσέ (μια παλιά μέθοδο απολέπισης) για πραγματική αναζωογόνηση! 

Χρόνος ελεύθερος στην πλούσια αγορά της πόλης (ονομαστή για τα μεταξωτά υφάσματά της).  Τακτοποίηση στο ξενοδοχείο.  Δείπνο και διανυκτέρευση.

 

9η Ημέρα: Κυριακή 7 Απριλίου 2024

ΠΡΟΥΣΑ – ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ (704χλμ)

Πρωινό νωρίς και αναχωρούμε με τις αποσκευές από το ξενοδοχείο. 

Μέσω της νεόκτιστης γέφυρας των Δαρδανελίων και με ενδιάμεσες στάσεις καθ΄οδόν φτάνουμε στην Θεσσαλονίκη το βράδυ. 

 

ΠΕΡΙΛΑΜΒΑΝΟΝΤΑΙ:

  • Μεταφορές-μετακινήσεις με υπερυψωμένο λεωφορείο.
  • Οκτώ (8) διανυκτερεύσεις σε επιλεγμένα ξενοδοχεία 5* & 4* – Μία (1) διανυκτέρευση στο Τσανάκκαλε, Μία (1) διανυκτέρευση στην Άγκυρα, Τέσσερις (4) διανυκτερεύσεις στο Προκόπι/Άβανος, Μία (1) διανυκτέρευση στο Ικόνιο, Μία (1) διανυκτέρευση στην Προύσα.
  • Ημιδιατροφή καθημερινά στα ξενοδοχεία (πρωινό και δείπνο). 
  • Φόροι διαμονής στα ξενοδοχεία, check point πόλεων & διόδια.
  • Φιλοδωρήματα και αχθοφορικά.
  • Περιηγήσεις όπως αναφέρονται στο πρόγραμμα.
  • Έμπειρος Αρχηγός-Συνοδός του γραφείου μας.
  • Επίσημος Τοπικός ξεναγός.
  • Ασφάλεια Αστικής ευθύνης, Ατυχημάτων, Νοσηλείας, Επειγόντων περιστατικών.
  • ΦΠΑ.

 

ΔΕΝ ΠΕΡΙΛΑΜΒΑΝΟΝΤΑΙ:

  • Πτήση με αερόστατο στο Προκόπι (Τιμή βάσει διαθεσιμότητας)
  • Παράσταση περιδινούμενων δερβίσηδων (€15 ανά άτομο).
  • Πρόγραμμα παραδοσιακής μουσικής σε υπόσκαφο κέντρο βραδινής διασκέδασης (€30 ανά άτομο)
  • Επιπλέον γεύματα/ποτά εντός και εκτός ξενοδοχείου.
  • Οτιδήποτε αναφέρεται σαν προαιρετικό.

 

ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ:

  • Μπορείτε να ταξιδέψετε με Ταυτότητα ή Διαβατήριο.
  • Η Ταυτότητα πρέπει να έχει τα στοιχεία και σε Λατινικούς χαρακτήρες και να έχει ημερομηνία έκδοσης μικρότερη των 10 ετών, αλλιώς πρέπει να εκδοθεί καινούργια.
  • Το Διαβατήριο πρέπει να έχει ισχύ 6 μηνών από το τέλος του ταξιδιού, διαφορετικά πρέπει να εκδοθεί καινούργιο.
  • Φωτοτυπία διαβατηρίου ή της ταυτότητας πρέπει να κατατεθούν στο γραφείο μας.
  • Μία εβδομάδα πριν την αναχώρηση θα δοθούν οι τελικές αναλυτικές οδηγίες.
  • Η σειρά του προγράμματος ενδέχεται να αλλάξει, χωρίς να παραληφθεί κάτι.

 

ΞΕΝΟΔΟΧΕΙΑ:

  • Μία (1) διανυκτέρευση στο Τσανάκκαλε / Parion Canakkale 5* ή παρόμοιο.
  • Μία (1) διανυκτέρευση στην Άγκυρα / Anemon Ankara 4* ή παρόμοιο.
  • Τέσσερις (4) διανυκτερεύσεις στο Προκόπι/Άβανος Shuhan / Avanos 5* ή παρόμοιο.
  • Μία (1) διανυκτέρευση στο Ικόνιο / Anemon Konya 5* ή παρόμοιο.
  • Μία (1) διανυκτέρευση στη Προύσα / Anatolia Bursa 4* ή παρόμοιο.

 

 

Η ΚΑΠΠΑΔΟΚΙΑ (τουρκικά: Kapadokya· από το περσικό: Κατπατούκα, λέξη ουσιαστικά άγνωστης ετυμολογίας η οποία από κάποιους νομίζεται πως σημαίνει «η χώρα των όμορφων αλόγων»), είναι μία από τις μεγαλύτερες περιοχές της ανατολικής Μικράς Ασίας. Σήμερα το έδαφός της ανήκει σε πέντε τουρκικές επαρχίες: Καισάρειας, Νίγδης, Κιρσεχίρ, Ακσαράι, Νεβσεχίρ.

Οι κάτοικοι της Καππαδοκίας λέγονται Καππαδόκες (εν. Καππαδόκης -κη· καθ. Καππαδόκης -ου, αλλά και Καππάδοξ -κος).

Μέχρι το 1922 και τη Μικρασιατική Καταστροφή, οπότε και η ανταλλαγή πληθυσμών, οι κάτοικοι της Καππαδοκίας κατά θρήσκευμα και εθνικότητα ήταν: Μουσουλμάνοι, Χριστιανοί Ορθόδοξοι Έλληνες και Αρμένιοι που μετανάστευσαν τον Μεσαίωνα από την Αρμενία. Ομιλούμενες γλώσσες ήταν η ελληνική με πολλές παραφθορές και διαλέκτους, η τουρκική, η αρμενική και η κουρδική. Μετά το 1922, οι κάτοικοι της περιοχής μετρούσαν 200.000 σε αριθμό.

Φυσικά όρια της Καππαδοκίας είναι προς τον Βορρά οι Ποντιακές Άλπεις, προς την Ανατολή ο ποταμός Ευφράτης, προς τον Νότο το όρος Ταύρος και προς τη Δύση ο ποταμός Άλυς (τουρκ. Κιζίλ Ιρμάκ). Χώρες παλαιότερες που συνόρευαν με την Καππαδοκία ήταν προς Δ. η Παφλαγονία, η Λυκαονία και η Γαλατία, προς Ν. η Κιλικία και η Συρία και προς Α. η Αρμενία και επίσης η Συρία.

Ψηλότερο βουνό είναι ο Αργαίος (τουρκ. Erciyes) (4.000 μ.) κοντά στην Καισάρεια, παλιό ηφαίστειο συνεχώς χιονοσκεπές, και η μεγάλη οροσειρά του Ταύρου, κοντά στη Θάλασσα της Λεβαντίνης. Κύριοι ποταμοί είναι ο Άλυς (από το ορυκτό αλάτι στις όχθες του), ο Ευφράτης, ο Γεσίλ Ιρμάκ (Ίρις) και ο Σάρος (Σεϊχάν). Το έδαφος στα υψίπεδα σχηματίζει κυρίως βοσκοτόπους, είναι εύφορο προς τον Πόντο και τον Ευφράτη και δασώδες προς την οροσειρά του Ταύρου

Ιστορία

Οι αρχαίοι Έλληνες και Λατίνοι συγγραφείς διέκριναν δύο Καππαδοκίες. Η μία, προς τον Ταύρο, αποκαλούνταν Μεγάλη Καππαδοκία με πρωτεύουσα τη Μάζακα και, επί Αλεξανδρινών χρόνων Ευσέβεια, με άλλες μεγάλες πόλεις την Καισάρεια (τουρκ. Καϊσερί), τη Μελίτη ή Μελιτηνή (σημ. Μαλάτια) την Τύανα αρχ. Πόλη αργότερα Χριστούπολη που καταστράφηκε τον 8ο αιώνα, την Κόμανα προς τον Αντίταυρο, αρχαία πόλη με φημισμένο ιερατείο και μαντείο στον ποταμό Σάρο. Η άλλη, αποκαλούνταν Ποντική Καππαδοκία, με πρωτεύουσα την Αμισό και άλλες πόλεις τη Φαρνακία (αργότερα Κερασούς), Τραπεζούντα, Αμάσεια και Κόμανα Ποντική.

Εκκλησιαστική Ιστορία

Μέχρι την Δ' Οικουμενική σύνοδο (451), η Καππαδοκία αποτελούσε μία Εκκλησία υπό τον Μητροπολίτη και Πατριάρχη Καισαρείας, στον οποίο υπαγόταν και η Αρμενία. Στη συνέχεια, αφενός αποσπάσθηκαν τα Τύανα και αποτέλεσαν Μητρόπολη, υπαχθείσα αργότερα στη Μητρόπολη Ικονίου, αφετέρου δε με απόφαση της Δ' Οικουμενικής Συνόδου στη Χαλκηδόνα, υπάχθηκε ο ανεξάρτητος θρόνος της Καισαρείας κάτω από τον Αρχιεπίσκοπο (μετέπειτα Πατριάρχη) της Κωνσταντινούπολης.

Από τότε και μέχρι σήμερα ο Καισαρείας τάχθηκε Πρωτόθρονος υπό τον Οικουμενικό Θρόνο Μητροπολίτης, Υπέρτιμος των υπερτίμων, προς διάκριση των άλλων που καλούνται απλώς Υπέρτιμοι. Η Καππαδοκία είχε χριστιανικό πληθυσμό κατά πλειοψηφία μέχρι τον 12ο αιώνα μ.Χ. όταν μετά την κατάκτηση της πρώτα από τους Σελτζούκους και μετά από τους Οθωμανούς οι περισσότεροι κάτοικοι της εξισλαμίστηκαν και εκτουρκίστηκαν. Ωστόσο η Καππαδοκία διατήρησε μία σημαντική και μεγάλη χριστιανική μειονότητα μέχρι την ανταλλαγή πληθυσμών το 1923 μετά της Συνθήκη της Λωζάννης.